2016. máj 09.

A futás a legegyszerűbb dolog. Vagy nem?

írta: Béla Készül
A futás a legegyszerűbb dolog. Vagy nem?

Az 5i50 Budapest triatlonverseny, amire készülök, egyik fontos ága a futás. Nekem a legnehezebb részről beszélünk, ami a sorban ráadásul az utolsó. Tíz kilométeres távot kell megtenni másfél kilométer úszás és negyven kilométer tekerést után. De nagyon nem mindegy, hogyan futok, erre kellett rájönnöm!

Futok egy ideje. Nem mindig sokat, de tíz és tizenegy kilométereket már megtettem, ami számomra a csoda kategória. Korábban egy célom volt, így vagy úgy, de túlélni a távokat. Azóta fogytam pár kilogrammot, erősödtem is, így új célt kellett keresnem, nem mintha most már könnyen menne a kocogás, de mégis.

dsc_2056.JPG

Az új célom az volt, hogy gyorsuljon a tempóm. Korábban hét perc körül futottam egy kilométert, most az első kitűzött idő, hogy hat és fél perc alá szorítsam az eredményt egységnyi távon. Ehhez gyorsabban kell, gyorsabban kellene futni. De azt hogy?

A futásnál egyszerűbb nincs

Az elején így gondoltam. Elindulsz, gyorsabban mész, mint ha sétálnál, elemelkedsz a földtől és kész! Aztán idővel kiderült sok minden, nem mindegy a futás dinamikája, nem mindegy milyen gyorsan futsz ahhoz, hogy hosszabb távot teljesíteni tudj. A célom az volt, hogy gyorsuljak, így elkezdtem, számomra logikusnak tűnő módon, nagyobbakat lépni és tartani a tempót. Na, ez hatalmas hiba volt! Az ilyen módszerrel azt éri el az ember, hogy elkezdenek fájni az ízületei, sokkal jobban elfárad, de sokat nem nő a futósebesség!

dsc_2198.JPG

A spanyol viasz!

Kiderült, hogy nem a lépések hosszát, hanem a lépések számát kell növelni, azaz gyorsabban kellene kapkodni a lábaimat ahhoz, hogy a tempóm is növekedjen. Kipróbáltam a legutóbbi futásomon a dolgot. A jó hír, hogy sikerült, 7,66 kilométert tettem meg, és átlagosan 6:24 percig tartott egy kilométer. Nagyságrendileg a hatodik egységtávnál kezdtem úgy érezni, hogy megtaláltam, vagy legalább közelítem azt a lépéstávot, ami ideális, azzal a lépésszámmal, amit futni kellene. Gyakorolni kell a dolgot! Egy biztos, legalább annyira elfáradtam, mint korábban, de csak minimálisan éreztem a térdemet, nem úgy, mint azelőtt. Bízom benne, hogy ez volt a spanyol viasz!

dsc_2312.JPG

Szólj hozzá

blog futás megvilágosodás futócipő