2017. jan 30.

A pulzusmérés és pulzuskontroll csodája és ábécéje!

írta: Béla Készül
A pulzusmérés és pulzuskontroll csodája és ábécéje!

Rengeteg helyen olvasni, hogy milyen fontos a pulzusmérés gyakorlatilag az összes sportnál! Most eloszlatunk jó pár téves információt, illetve megmutatom, hogy amatőrként hogyan tud hasznodra válni a pulzuskontroll!

img_20170127_140258.jpg

A legutóbbi pulzuskontrollos cikk óta rengeteg levelet kaptam, hogy részletesebben térjünk ki a szívritmus hatására a sportteljesítményre, avagy például a fogyásra! Nálam a kezdet az volt, hogy vettem egy pántos pulzusmérő órát. Feltettem, futottam, mért, megnéztem, és rájöttem, hogy itt egy szám, itt egy százalékos eredmény, de fogalmam nincs mit kezdjek vele! No, mostanra lett némi képem, íme!

dsc_0843_1.JPG

Alapfogalmak

Ahhoz, hogy „közös nyelvet” beszéljünk, néhány alapfogalmat tisztázni kell:

- maximális pulzus: ez az az legnagyobb érték, amit el tudsz érni. Kezdőként érdemes ezt első körben számolni, aztán folyamatosan figyelgetni, szükség esetén változtatni! Az alapképlet a „220-életkorod”, de sokan ezt elavultnak tartják, és inkább a „205-(0,5 x az életkorod)” képlettel számolnak. Utóbbinál is van több bonyolultabb egyenlet is, de ezekkel elindulhatsz.
- nyugalmi pulzus: ez az ébredés utáni érték, a teljes nyugalmi állapotban mért szívritmus. A komolyabb képletekhez erre is szükséged lesz, de egyelőre az alapok tisztázásához erre nem lesz szükségünk.
- tartományok: a pulzust a legtöbben nem értékében nézik, elemzik, hanem a maximális pulzus százalékában.

Eszerint öt különböző zónát különböztetünk meg:

60% alatt: Bemelegítés, regeneráció, vagy teljesen kezdőknek, komolyabb túlsúllyal élőknek
60-70%: Zsírégető tartomány (könnyebbnek tűnő tréning, ahol még tőmondatokban tudsz beszélgetni)
70-80%: Aerob tartomány (gyorsabb, de kontrollált légzés, közepes intenzitású edzés)
80-90%: Anaerob tartomány (oxigénhiányos állapot, komolyabb megterhelés)
90% felett: A profik dolgoznak, ez többnyire nem nekünk való!

A célod alapján lőheted be magadnak a fentiek közül, hogy milyen zónában szeretnél sportolni.

Számolt kontra mért! 

Ha a saját példámnál maradok a maximális pulzus az egyszerűbb képlettel (220-35) 185, a kicsit bonyolultabbal (205-(0,5x35)) kerekítve 188. Ezekhez lehet viszonyítani, illetve ezt állítottam be a pulzusmérő órámban is a megfelelő értéknek.

img_20170127_101940.jpg

Ezek után volt olyan szerencsém, hogy el tudtam menni egy teljesítményértékelő laborba, ahol terheléses tesztet végeztek rajtam. Itt sokkal több, amatőröknek, így nekem is, szakértő segítsége nélkül teljesen értelmezhetetlen adathalmazt is kaptam, de szerencsére mindent jól elmagyaráztak! Ebből a mérésből kiderült, hogy a maximális pulzusom egyezik a fent számolttal (185), illetve sok egyéb hasznos funkcióról is lett infóm, mint az oxigénfelvétel (minél többet tudsz felvenni, annál jobban működhetnek az izmok is). Ezek tudatában, de főként a pontos adatok tükrében jobban tervezhető az edzésterhelés, jobb hatásfokkal érheted el a fent már említett célodat!

Óra, de milyet?

Ha rászántad magad, hogy elkezded a pulzuskontrollt, akkor egy órára szükséged lesz. Általános vélekedés, hogy pontosabb adatot kapsz, ha a mellkasodon méred a szívritmust, mint ha a csuklódon, így érdemes pántos órát venni! Ez áll egy pulzusmérő pántból, ami a melledre megy, és egy órából, amiben látod az adatokat. Rengeteg verzió ismert és az árak is ennek fényében mozognak a tizenezer forintoktól a csillagos égig.

Az órákat alapvetően két csoportba lehet sorolni:

  • pulzust mér (kb. 6 000 forinttól)
  • pulzust és távolságot is rögzít (kb. 28 000 forinttól)

Jómagam is nagyon gondolkodtam a fentiek között. Szuper lenne egy olyan óra, mi GPS alapján rögzíti az útvonalat, kijelzi bármelyik pillanatban, hogy milyen tempóval futok, miközben a pulzust is mér, rögzít, megjelenít! Vágytam rá, de rájöttem, hogy nekem felesleges. Mindig zenét hallgatok mobilról futás közben, amin megy háttérben egy alkalmazás, ami rögzíti a megtett utat, kilométerenként bemondja a tempóm, így a drágább órára nincs szükségem most.

img_20170127_135953.jpg

A kedvezőbb áru terméknél egy dologra érdemes odafigyelni, hogy kódolt legyen az adatátvitel a pánt és az óra között! Ez azt jelenti, hogy nem nincs interferencia, vagyis „nem akad össze” az óra más pánttal, így nem a melletted lévő, ugyancsak szívritmust mérő formás lányka, vagy izmos pasi pulzusát rögzíti majd az órád, hanem a tied!

Próbáljátok ki a pulzuskontrollált edzéseket, és beleszerettek! Lehetne még a témában sok fogalmat említeni, egyéb, komplexebb dolgokat elemezni, de kezdőként, amatőrként bőven elég, ha a fentiekkel tisztában vagy!

Béla készül, készüljetek Ti is!

Ha tetszett a cikk, oszd meg bátran! Köszönöm!

Szólj hozzá

blog fogyókúra diéta fogyás eredmény költség értékelés állóképesség pulzusmérés Béla Készül